Drazí bratři a sestry,

dnes slavíme památku Panny Marie Královny. Lidová zbožnost tento mariánský titul užívá odedávna. Stačí si vzpomenout na modlitbu Zdrávas Královno nebo páté tajemství slavného růžence, které zní: který tě Panno v nebi korunoval.


Liturgická památka Panny Marie Královny byla ustanovena nedávno. Papež Pius XII. v roce 1954, při stém výročí ustanovení dogmatu o Neposkvrněném početí, ustanovil, že tato památka se bude slavit posledního května. Později byla památka Panny Marie Královny přeložena na osmý den po Nanebevzetí Panny Marie, čímž se podtrhuje vnitřní souvislost obou mariánských svátků. Tuto návaznost můžeme vidět i ve slavném růženci. Čtvrté tajemství je o Nanebevzetí a páté je o korunovaci.

O slavnosti Nanebevzetí Panny Marie jsme slyšeli čtení z knihy Zjevení sv. apoštola Jana. V tomto úryvku nám byl ukázán obraz Ženy oděné sluncem s měsícem pod nohama a s korunou z dvanácti hvězd. Tento obraz sloužil jako inspirace k tvorbě pro mnoho malířů a sochařů. Na některých vyobrazeních je pod nohama Panny Marie had, kterého kniha Zjevení nezmiňuje.

Toto vyobrazení odkazuje na čtení z Geneze, které jsme slyšeli dnes. Hospodin říká hadovi: Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi potomstvo tvé a její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu. Tento třetí verš patnácté kapitoly Geneze je označován jako protoevangelium protože je první zvěstí o Mesiáši – Vykupiteli, o boji mezi hadem a ženou a o konečném vítězství jejího potomka.

Tradice vidí v tomto úryvku zvěst o novém Adamovi, který svou poslušností až k smrti na kříži více než dostatečně odčinil Adamovu neposlušnost. V ženě vidí Církevní otcové Kristovu Matku Marii, která byla počata bez poskvrny dědičného hříchu a během života se nedopustila žádného hříchu. Tato nauka o novém Adamovi a nové Evě má svůj původ již ve druhém století.

Církev prokazuje Panně Marii hlubokou úctu. Jakým způsobem se má tato úcta projevovat? Jaký je vztah mezi úctou ke Kristu, k Panně Marii? Mariánská úcta má v Církvi zvláštní místo, již po staletí je uctívána jako Bohorodička, pod jejíž ochranu se utíkají věřící. Vzpomeňme na svatý růženec, na Loretánskou litanii, modlitbu Pod ochranu Tvou a spousty dalších modliteb a pobožností. Tato úcta je sice jedinečná, ale zásadním způsobem liší od úcty klanění, která se projevuje pouze trojjedinému Bohu. Správná chápaná mariánská úcta je úcta k lidství jejího Syna, Ježíše Krista.

Amen.