Vím že se elektronika dělá tak aby moc nevydržela. O tom svědčí už ten název spotřební elektronika. Moje poslední zkušenost s reklamací rychlovarné konvice mě ovšem vyrazila dech.
Na začátku ledna jsem koupil na faru rychlovarnou konvici. Když byla nová, tak už šlo těžko zapínací tlačítko. Ale konvice fungovala. Na začátku června přestala fungovat úplně (zjistil jsem že když se drcne do kabelu tak začne pracovat).
Vzal jsem milou konvici a šel ji reklamovat. Přišel jsem do obchodu že chci reklamovat konvici. Prodavač si ji vzal, na chvíli odběhl a řekl: "Tu samou už nemáme, buď si vyberete jinou nebo vám vrátím tři stovky".
Vím že konvice je spotřební zboží. Zarazil mě přístup, že kdybych donesl funkční konvici tak to nikoho nezajímá. Prodavač sám říkal, že nikdo neřeší, co té nefunkční konvici je (tzn. že s tím počítají že ta konev toho moc nevydrží). Z obchodu jsem nakonec odešel s dražší konvicí, s kterou měl prodavač dobré zkušenosti (prý se moc nekazí). Bylo mi z toho smutno, ale vím, že s tím asi nic neudělám...
Komentáře
No tak já myslím že má celkem solidní vhled do vývojového procesu elektroniky a ten proces je v podstatě jednoznačně zaměřený na to, zajistit co nejvyšší kvalitu při omezení, které klade konečná prodejní cena těch výrobků. Nedokážu si představit, že by někdo uprostřed celého toho monstrózního řetězce vývoje prostě vyměnil jednu součástku za "kazítko". Žádná _seriózní_ firma si tohle dovolit prostě nemůže, ať už velká nebo malá. Průšvih je, když se cenový limit posouvá dolů a dolů - pak je to ale jenom nevyhnutelná zákonitost.
Samozřejmě jsem se taky několikrát takhle spálil. Třeba před pár lety jsem koupil - blbec - vysavač za 1 500 Kč. A hádejte co? Samozřejmě k ničemu. Tak pro příště jsme koupili několikrát dražší vysavač Miele, a nemůžu se nabažit (i když i to nebyla kdovíjaká cena).
Existenci "Kazítek", která se samozřejmě častěji označují vulgárnějším výrazem, nelze vyvrátit, ale jak píše Pavel, v rozporu s laickými názory, jestli se vyskytují, tak jen naprosto výjimečně. Má to dva důvody:
1) Vytvořit součástku, která by se sama zničila krátce po záruce, není vůbec jednoduché - i proto, že výrobek každý člověk používá jinak často. Někdo pere denně, někdo jednou za týden. Pokud se navíc výrobek zničí před uplynutím záruky, přináší to výrobci veliké náklady spojené s reklamací.
2) Pokud se někomu rozpadne pračka značky A po dvou letech, nejspíš už si značku A nikdy nekoupí, takže výrobci to stejně nijak nepomůže.
Nechci se výrobců zastávat, ale nekvalita obvykle neplyne z úmyslných "kazítek", ale z nepřiměřeného šetření nákladů - což není to samé.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.