Kázání z Velikonoční vigilie.
Sestry a bratři,
dnes slavíme vigilii slavnosti Zmrtvýchvstání Páně. Četli jsme tři čtení ze Starého zákona, epištolu a evangelium. Starozákonní čtení jsou plná předobrazů Krista. Zde uvádím tři z nich.
Ve druhém čtení o Abrahámově oběti Izák nese dřevo (srov. Gn 22,6), Ježíš sám si nese kříž (srov. J 19,17). Obětovaný beran se chytil za rohy v křoví (srov. Gn 22, 13) Kristus na kříži má trnovou korunu (srov. J 19,2).
Třetí starozákonní čtení je jádrem dnešní eucharistické slavnosti, toto čtení se musí číst vždy, není možné ho vynechat. Izraelité vychází z egyptského otroctví přes Rudé moře do zaslíbené země.
Před vyjitím z Egypta Izraelité jedli velikonočního beránka, kterému nebyla zlomena kost (Ž 34,21). Tito velikonoční beránci se zabíjeli v Chrámu na Velký pátek od tří hodin.
Evangelista Jan píše: „Vojáci přerazili nohy prvnímu i druhému odsouzenému. Ježíšovi nohy nezlomili, ale probodli mu kopím bok a hned vyšla krev a voda.“ (srov. J 19,32-34).
Dle sv. Jana Zlatoústého Adamův výrok Kost z mých kostí a tělo z mého těla naznačuje bok Páně. Žena byla stvořena z mužova boku, když Adam spal a nevěděl o sobě. Ježíš nám – po své smrti – dal ze svého boku krev a vodu a založil církev. Tato myšlenka nás vrací do prvního čtení, úžasného příběhu o stvoření světa.
Včera jsme si připomínali výroční den úmrtí sv. Jana Pavla II. V roce 2005 při jeho poslední křížové cestě v Koloseu byl autorem meditací kardinál Josef Ratzinger, pozdější papež Benedikt XVI. Ve třináctém zastavení krásně propojuje událost stvoření světa se zmrtvýchvstáním, když říká:
„Josef z Arimatie pochoval Ježíše do svého nepoužívaného hrobu v zahradě, v zahradě, ze které byl vyhnán Adama, když se oddělili od plnosti života od svého Stvořitele. Hrob v zahradě nám připomíná, že vláda smrti končí.“
Ženy v evangeliu potkaly muže v bílém rouchu, který jim řekl: „Nelekejte se! Hledáte Ježíše Nazaretského, ukřižovaného? Byl vzkříšen, není tady. Zde je to místo, kam ho položili. Ale jděte a povězte jeho učedníkům, i Petrovi: Jde před vámi do Galileje, tam ho uvidíte, jak vám řekl.“
Tento výrok je klíčovým veršem evangelia. Muž posílá ženy, aby zvěstovaly učedníkům radostnou zprávu o Zmrtvýchvstání. My jsme se zde sešli, abychom se radovali z Kristova vykupitelského díla. On nás svým křížem vykoupil a spasil.
Toto Kristovo dílo hlásal neúnavně sv. Pavel – apoštol národů. Dnes jsme slyšeli úryvek jeho listu do Říma, kde píše: „Víme totiž, že Kristus vzkříšený z mrtvých už neumírá, smrt nad ním už nemá vládu.“ (Řím 6,9)
Velikonoční preface nám připomínají, že velikonoční obětí je Kristus. Ve třetí velikonoční prefaci je krásná a hutná syntéza výše nastíněných předobrazů:
On se jednou provždy stal naším Beránkem,
naším obhájcem u tvého trůnu.
On – Beránek obětovaný – už neumírá,
Beránek zabitý žije navěky.
Komentáře
@daska-el: To ano, nicméně Jan byl jasně ve střetu zájmů – snadno by ho pak velerada mohla nařknout, že to vzkříšení nějak zmanipuloval. O Josefovi asi málokdo věděl, že je Ježíšovým učeníkem. Ale to si jen tak domýšlím 🙂
Ano, ale to asi nebude ten hlavní důvod. Učedníci obecně se rozutekli (i když Jan zrovna setrval u kříže až do konce) a byli "zavřeni ze strachu před Židy". Obávali se, že skončí stejně.. to mohl i Jan. Panna Maria byla asi stále v šoku.. a tak asi se zrovna nehrnuli přebírat Ježíšovo tělo. Tedy zdá se, že Josef z Arimatie měl v tomto směru opravdu asi nejlepší krytí..
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.